Mezinárodní projektové setkání ve Finsku

      Setkání proběhlo od 8. do 12. září 2015.  Naši školu reprezentovali 3 učitelky, 2 žákyně a jeden žák. V průběhu pětidenního setkání jsme se seznámili s finsko - švédskou školou Kallhagens, která je ve Virkale a jezdí sem žáci ze smíšených finsko-švédských rodin z dalekého okolí. Pan starosta Lohja Mika Sivula nás seznámil s městem a systémem vzdělávání, navštívili jsme vyučovací hodiny, porovnávali analýzy škol na téma šetrný spotřebitel a čerpali nové myšlenky a inspirace. 
 
     Během setkání jsme navštívili vápencový důl v Tytyri. Paní průvodkyně nám vysvětlila, na co vše se vápenec využívá a jak je jeho těžba v současnosti ekologická. Navštívili jsme střední školu, kde nám studenti představili svůj projekt s názvem "Škola na Haity", pro který se jim podařilo získat velké finance od občanů Lohja a nechali školu postavit domorodci podle principů udržitelnosti. Seznámili jsme se s energetickým programem Finska a měli jsme ekskursi do elekttrárny na biomasu v Ekenas. Prohlédli jsme si i nádherné městečko Ekenas s jeho malými domky, kostelem a restaurací. Nechybělo ani poznávání finské přírody v národním parku Haltia, kde jsme měli projížďku na kánojích a poznávali místní les s buzolou v ruce a plnili řadu úkolů, kterou pro nás nachystali pracovníci ekocentra Haltia. Samozřejmně nechyběla ani návštěva hlavního města Helsinky,  města s nejčistším ovzduším ze všech evropských velkoměst.
 
      Zhodnocení jednotlivých aktivit v rámci návštěvy proběhlo za podpory dopředu připraveného online evaluačního dotazníku, ve kterém všichni zúčastnění vyjádřili svůj názor na jednotlivé otázky. Výsledky dotazníku jsou k nahlédnutí na webové stránce projektu.  
 
     Fotografie ze setkání jsou k nahlédnutí zde:  itth.webnode.cz/gallery/
     Prezentaci o tom, co jsme ve Finsku dělali, si můžete prohlédnout zde: 
 
    

Téma setkání: Ekospotřebitel

     Společně s ostatními partnery bylo opět připraveno patnáct otázek na zpracování analýzy školy na téma eko-spotřebitel. Žáci, ve spolupráci s učiteli, vypracovali tuto analýzu v červnu 2015. V období letních prázdnin žáci pracovali na převedení analýzy do formy prezentace a byli v kontaktu s učiteli prostřednictvím e-mailu. Koncem srpna na společném setkání prodiskutovali finální podobu prezentace a její anglickou verzi.
 
     Prezentace v češtině je ke stažení zde: https://1drv.ms/1oDdxi1
 
 

V čem jsme se inspirovali

1) Jídelna byla pro nás největším překvapením. Moc se nám líbilo, že si žáci sami nabírají jídlo na talíře. Mohou si vybrat a dát jen tolik, kolik toho snědí. Ke každému jídlu je zeleninový salát s 3 typy dresinků a mléko bez laktózy. Obědy jsou pro všechny zdarma. Moc by se nám to líbillo i u nás, ale znamenalo by to velké náklady na realizaci.
2) 0bdivovali jsme, jaký je velký výběr produktů se značkou Fair trade nebo Organic v běžných supermarketech a kavárnách. Ve škole měli na WC  ekologický vysoušeč rukou, dvojí splachování atd. 
3) V Německu mají ve škole bufet, kde se dá koupit propiska a jiné věci z recyklovaných materiálů a ekolepidlo. Samozřejmostí jsou sladkosti s etickou nebo ekoznačkou.
4) Lotyšská škola je výborně vybavená a  hodně nábytku i  lavic mají z masivního dřeva, které je šetrné k zdraví i životnímu prostředí.
5) Na Maltě mají žáci možnost darovat do školy staré věci z domovů, například knížky,…

 

 

Co jsme už zrealizovali

Zapojili jsme se do meziinárodního projektu Menu pro změnu, který nás má vést k zodpovědné spotřebě jídla. V Ekotýmu jsme vyčlenili speciální skupinu, která se má tímto tématem zabývat a udělat analýzu a plán činností, který nás povede k zodpovědné spotřebě. Velmi nám pomohlo setkání ve Finsku a zkušenosti, které jsme získali díky projektu Erasmus+ upotřebíme v tomto novém projektu. 
Při přípravě projektového setkání do Finska jsme dělali průzkum v přerovských obchodech, zda mají nějaké zboží fair trade, eko, organic nebo bio. Výsledky průzkumu budou vyvěšeny na nástěnce. Také jsem dělali anketu s rodiči, zda nakupují tyto produkty a zda znají význam ekoznaček. tento průzkum chceme zopakovat po výstavě BIO EKO FAIR TRADE, kterou plánujeme v letošním školním roce.
 
 

Postřehy žáků ze setkání

Kristýnka Tomšů
 

       V pondělí jsme se seznámili se školou ve městě Lohja a s ostatními účastníky projektu It´s time to help. Firma Hinku nás seznámila s elektromobilem. Odpoledne seznamování pokračovalo, mluvili jsme o svých domovských školách a ve volném čase jsme se zúčastnili výuky ve škole. 

        V úterý dopoledne jsme navštívili vápencový důl Tytyri, který je částečně funkční a z části muzeum. Odpoledne byla prezentace o škole v Hajti, kterou celá Lohja podporuje tak, že vybrali peníze na stavbu. Po prezentaci byl hodinový rozchod po obchodech.Byl to náročný den, protože jsme ještě navštívili  elektrárnu a povečeřeli v restauraci na moři. 

        Ve středu dopoledne se nám dostalo přivítání od pana starosty Mika Sivuly a potom jsme statečně přednesli naši prezentaci o Eko výrobcích a spotřebitelích. Odpolední program se jmenoval drama s Evou, ve kterém si Eva pro nás připravila spoustu seznamovacích her.

        Ve čtvrtek jsme zhodnotili prezentace ostatních zemí a vybrali, co se nám z nich nejvíce líbilo. Své poznatky jsme zapisovali do speciálních papírových jablíček. Odpoledne jsme vyplnili dotazník na PC a po vyplnění jsme si šli zahrát baseball. Po ukončení hry jsme si my Češi udělali tříhodinový výlet k jezeru a na čtvrteční podvečer pro nás všechny byla připravena rozlučková párty

         V pátek jsme autobusem odjeli do ekologického centra Haltia v národním parku, kde jsme se projeli na jezeře na kánoích a šli lesní naučnou stezkou. Odpoledne: jsme strávili s rodinami.

         V sobotu jsme měli celodenní výlet do Helsinek. Prošli jsme si památky i obchody, přespali v krásném hotelu a v neděli ráno odletěli domů.

 

Jakub Mikeš

V září jsem byl na projektovém setkání ve Finsku. Tématem setkání bylo, jak být šetrným spotřebitelem. Ve Finsku se mně moc líbilo a po projektovém setkání jsem si o něm ujasňoval i nějaké informace na internetu, které jsem se tam dozvěděl a chci se s vámi o ně podělit.

Švédská menšina - ve Finsku žije 5%švédů, finská škola, zapojené do projektu byla škola švédská, proto se sem sjíždějí děti s širokého okolí. Děti ve škole umí perfektně švédsky, finsky a samozřejmě  anglicky.   

Čokoláda Fazer – Fazer je finskou značkou čokolád. Když jsem byl ve Finsku, tak jsem na  nich těžce ulítával :D. V Česku si můžete od této báječné firmy koupit pouze čokoládu Geisha, která je sice dobrá, ale rád bych si u nás koupil i něco jiného od této značky. www.fazer.com

Vratné láhve – ve Finsku téměř nikde nemají koše na plasty.  Ale ani je nepotřebují, protože všechny PET láhve jsou zálohované.

  Osídlení- ve Finsku je hustota zalidnění 16 obyv./km₂. Podle výzkumu Eurostatu je zde nejlepší kvalita bydlení. https://dreamlife.cz/finsko-jak-se-zije-v-nejlepsi-zemi-na-svete/@.

V rodině, kde jsem bydlel to měli opravdu prostorné a pěkně zařízené.

Školní stravování. Ve škole mají vše zadarmo včetně obědů. Oběd si každý žák sám dává na talíř, podle toho, co má rád. Ke každému obědu je zeleninový salát a mléko bez laktózy.

 

Renata Moučková

    První příchod do školy ve městečku jménem Virkby, mě velice překvapil. Škola s názvem Källhagens nebyla klasickou finskou školou, vyučovalo se zde švédštinou. Vyučování jim začínalo v devět hodin a škola končila ve tři hodiny odpoledne, tedy na brzké vstávání si finští obyvatelé nepotrpí. Ale přesto někteří žáci, kteří dojíždí z okolních vesniček a měst vstávají v brzkých hodinách. Žáci jejich školy, mají možnost jít o přestávkách ven před školu, vyvětrat se, nebo jít do druhé haly, kde mohli trávit čas u počítačů. Byli jsme se i podívat do různých předmětů, a to matematiky, dějepisu, hudební výchovy a do řemeslnických hodin. Překvapilo nás, že skoro v každém předmětu mají místo učebnic tablety. Z prvního dojmu mi to přišel jako dobrý nápad, škola ušetří za učebnice, ale tablety se neustále musí nabíjet, tedy spotřeba na elektrice. Na škole, tedy, byla wi-fi ale v určitých místnostech, kde nechtěli, aby žáci seděli u mobilů, měli napojené rušiče, a to například v jídelně. V řemeslnických hodinách, kde nás zavedli dva finští studenti, pracovali starší žáci i žákyně na dřevěných výrobcích. Ukazovali nám nože, jak postupují, a jak vypadá finální verze. Potom jsme si chtěli prohlédnout učebnu hudební výchovy, žasli jsme. Každý žák v hudební výchově se učil na kytaru, měli zde bicí, klavír, keyboard, flétny,.. Hlavně měli protihlučné stěny, takže, i kdyby hrál v místnosti celý orchestr, za stěnou ho nejde slyšet. Jak nám bylo řečeno, tak  mají i svou kapelu, a někteří hudebně nadaní studenti, nám první den na uvítanou zazpívali a zahráli.