Mezinárodní projektové setkání ve Finsku
Téma setkání: Ekospotřebitel
V čem jsme se inspirovali
Co jsme už zrealizovali
Postřehy žáků ze setkání
V pondělí jsme se seznámili se školou ve městě Lohja a s ostatními účastníky projektu It´s time to help. Firma Hinku nás seznámila s elektromobilem. Odpoledne seznamování pokračovalo, mluvili jsme o svých domovských školách a ve volném čase jsme se zúčastnili výuky ve škole.
V úterý dopoledne jsme navštívili vápencový důl Tytyri, který je částečně funkční a z části muzeum. Odpoledne byla prezentace o škole v Hajti, kterou celá Lohja podporuje tak, že vybrali peníze na stavbu. Po prezentaci byl hodinový rozchod po obchodech.Byl to náročný den, protože jsme ještě navštívili elektrárnu a povečeřeli v restauraci na moři.
Ve středu dopoledne se nám dostalo přivítání od pana starosty Mika Sivuly a potom jsme statečně přednesli naši prezentaci o Eko výrobcích a spotřebitelích. Odpolední program se jmenoval drama s Evou, ve kterém si Eva pro nás připravila spoustu seznamovacích her.
Ve čtvrtek jsme zhodnotili prezentace ostatních zemí a vybrali, co se nám z nich nejvíce líbilo. Své poznatky jsme zapisovali do speciálních papírových jablíček. Odpoledne jsme vyplnili dotazník na PC a po vyplnění jsme si šli zahrát baseball. Po ukončení hry jsme si my Češi udělali tříhodinový výlet k jezeru a na čtvrteční podvečer pro nás všechny byla připravena rozlučková párty
V pátek jsme autobusem odjeli do ekologického centra Haltia v národním parku, kde jsme se projeli na jezeře na kánoích a šli lesní naučnou stezkou. Odpoledne: jsme strávili s rodinami.
V sobotu jsme měli celodenní výlet do Helsinek. Prošli jsme si památky i obchody, přespali v krásném hotelu a v neděli ráno odletěli domů.
Jakub Mikeš
V září jsem byl na projektovém setkání ve Finsku. Tématem setkání bylo, jak být šetrným spotřebitelem. Ve Finsku se mně moc líbilo a po projektovém setkání jsem si o něm ujasňoval i nějaké informace na internetu, které jsem se tam dozvěděl a chci se s vámi o ně podělit.
Švédská menšina - ve Finsku žije 5%švédů, finská škola, zapojené do projektu byla škola švédská, proto se sem sjíždějí děti s širokého okolí. Děti ve škole umí perfektně švédsky, finsky a samozřejmě anglicky.
Čokoláda Fazer – Fazer je finskou značkou čokolád. Když jsem byl ve Finsku, tak jsem na nich těžce ulítával :D. V Česku si můžete od této báječné firmy koupit pouze čokoládu Geisha, která je sice dobrá, ale rád bych si u nás koupil i něco jiného od této značky. www.fazer.com
Vratné láhve – ve Finsku téměř nikde nemají koše na plasty. Ale ani je nepotřebují, protože všechny PET láhve jsou zálohované.
Osídlení- ve Finsku je hustota zalidnění 16 obyv./km₂. Podle výzkumu Eurostatu je zde nejlepší kvalita bydlení. https://dreamlife.cz/finsko-jak-se-zije-v-nejlepsi-zemi-na-svete/@.
V rodině, kde jsem bydlel to měli opravdu prostorné a pěkně zařízené.
Školní stravování. Ve škole mají vše zadarmo včetně obědů. Oběd si každý žák sám dává na talíř, podle toho, co má rád. Ke každému obědu je zeleninový salát a mléko bez laktózy.
Renata Moučková
První příchod do školy ve městečku jménem Virkby, mě velice překvapil. Škola s názvem Källhagens nebyla klasickou finskou školou, vyučovalo se zde švédštinou. Vyučování jim začínalo v devět hodin a škola končila ve tři hodiny odpoledne, tedy na brzké vstávání si finští obyvatelé nepotrpí. Ale přesto někteří žáci, kteří dojíždí z okolních vesniček a měst vstávají v brzkých hodinách. Žáci jejich školy, mají možnost jít o přestávkách ven před školu, vyvětrat se, nebo jít do druhé haly, kde mohli trávit čas u počítačů. Byli jsme se i podívat do různých předmětů, a to matematiky, dějepisu, hudební výchovy a do řemeslnických hodin. Překvapilo nás, že skoro v každém předmětu mají místo učebnic tablety. Z prvního dojmu mi to přišel jako dobrý nápad, škola ušetří za učebnice, ale tablety se neustále musí nabíjet, tedy spotřeba na elektrice. Na škole, tedy, byla wi-fi ale v určitých místnostech, kde nechtěli, aby žáci seděli u mobilů, měli napojené rušiče, a to například v jídelně. V řemeslnických hodinách, kde nás zavedli dva finští studenti, pracovali starší žáci i žákyně na dřevěných výrobcích. Ukazovali nám nože, jak postupují, a jak vypadá finální verze. Potom jsme si chtěli prohlédnout učebnu hudební výchovy, žasli jsme. Každý žák v hudební výchově se učil na kytaru, měli zde bicí, klavír, keyboard, flétny,.. Hlavně měli protihlučné stěny, takže, i kdyby hrál v místnosti celý orchestr, za stěnou ho nejde slyšet. Jak nám bylo řečeno, tak mají i svou kapelu, a někteří hudebně nadaní studenti, nám první den na uvítanou zazpívali a zahráli.