Mezinárodní projektové setkání v České republice

První setkání s našimi projektovými partnery se uskutečnilo 2. – 6. února 2015 na ZŠ Přerov, Trávník 27. Celkem přijelo 11 učitelů a 12 žáků z partnerských škol. V průběhu pětidenního setkání jsme se setkali se zastupiteli našeho města, navzájem si představili naše školy, shlédli vyučovací hodiny v naší škole, porovnávali analýzy škol zaměřené na hospodaření s vodou, ze kterých jsme čerpali inspirace a nápady vhodné pro naši školu, upevňovali přátelství v teambuildingových aktivitách a také ověřovali připravené aktivity a pracovní listy. Zúčastnili jsme se dvou exkurzí, a to do CEA Veronica spojenou s aktivitami ve Střední technické škole v Otrokovicích a do CEA Sluňákov.

Jednotlivých aktivit se kromě partnerů projektu ITTH zúčastnili i zástupci regionálního tisku a zástupci z odboru životního prostředí města Přerova a také rodiče žáků naší školy.

Zhodnocení jednotlivých aktivit v rámci návštěvy na naší škole proběhlo za podpory dopředu připraveného online evaluačního dotazníku, ve kterém všichni zúčastnění vyjádřili svůj názor na jednotlivé otázky. Výsledky dotazníku jsou k nahlédnutí na webové stránce projektu.  

Fotky ze setkání jsou zde:itth.webnode.cz/czech-republic-2015/

Téma setkání: VODA

Od začátku školního roku 2014/15 měli všichni žáci naší školy možnost se jakýmkoliv způsobem podílet na práci na projektu ITTH ať už prostřednictvím samostatné/skupinové práce, nebo týmové práce ve třech kroužcích členů Ekotýmu. Práce na prvním tématu voda začali v listopadu 2014, kdy jsme společně s ostatními partnery připravili dvanáct otázek na zpracování analýzy školy na téma voda, kterou následně žáci v týmech provedli a zpracovali formou prezentace. Žáci také ve spolupráci s učiteli připravili prezentaci o naší škole a aktivity včetně pracovních listů, které následně překládali do angličtiny. Ve spolupráci s rodiči žáků jsme zajistili ubytování v rodinách pro naše zahraniční návštěvníky z řad žáků.
Prezentace na téma voda v češtině je ke stažení zde:  https://1drv.ms/1Q5iGpJ

V čem jsme se inspirovali 

U Malťanů jsme se inspirovali tím, jak zatím můžeme šetřit vodou, dokud nebudou zrekonstruované naše toalety dvojím splachováním. Můžeme do  vrchní nádržky na vodu vložit plastovou láhev s vodou, která sníží objem vody v nádržce. Uděláme to pouze u pár toalet, a ty budou označeny upozorněním, že v nádržce je méně vody.

U Portugalců nás zaujalo, jak v chemii dělají podrobnou analýzu chemických vlastností vody. Zeptáme se paní učitelky, zda se také do něčeho takového nemůžeme pustit.

Lotyši slaví Den vody.  Co kdybychom se také připojili?

Němci mají vše nové a moderní, tudíž úsporné a ekologické. Musíme poprosit paní ředitelku, až bude mluvit se zřizovatelem o financích na rekonstrukci umýváren a WC, aby na prvním místě při rozhodování o sanitární technice, byla úspora vody.

Finové  ekologii vkládají i do umění. Hrají divadlo, skládají básně a písně.  Co to také zkusit? Zeptáme se paní učitelky v hudební výchově a češtině.

V Hostětíně mají kořenovou čističku, co udělat suché WC na školní zahradě s kořenovým čištěním? V Hostětíně měli i řadu brožur zabývajících se šetrným úklidem a neznečišťováním odpadové vody. Inspirovali jsme se a a jeden žák vytvořil na toto téma prezentaci. Jsou tam věci, které nevěděli ani naše paní učitelky. O zásadách jsme informovali i naše spolužáky v hodinách ekologie.

Na Sluňákově to opravdu umí. Prožili jsme si pocity z vody klidné i divoké. Zkusili jsme si,  co udělá regulovaný tok řeky a co přirozené meandry v krajině.

V Otrokovicích jsme na vlastní oči viděli a změřili kolik mm vody se ušetří pořízením dobrého perlátoru.  Škoda, že to nejde aplikovat na naše staré kohoutky.

 

Co jsme už zrealizovali

  1. Ekotýmák Jakub z 6.C si vzal za úkol napsat Jak neznečišťovat vodu a udělal na toto téma prezentaci, která visí v hale školy. Můžete ji zhlédnout zde: Jak neznečišťovat vodu.pptx (1,5 MB)
  2. 22.3. jsme oslavili Mezinárodní den vody. Paní učitelka Šampalíková měla krásné hlášení  ve školním rozhlase o důležitosti vody. Vystavili jsme též plakáty o tomto významném dnu a vyvěsili plakáty Desatero úspory vody.
  3. Ekotýmačka Kristýnka z 6.B vytvořila plakát na 3 WC, který informuje o úspoře vody. V nádržce je plastová láhev, která snižuje objem vody.

Postřehy žáků ze setkání

     Kristýna Tomšů:
 
  Naše škola je Ekoškola. To z ní dělá výjimečnou. V týdnu od 2.2. až do 6.2.2015 k nám přijely různé delegace z Finska, Německa, Lotyšska, Portugalska a Malty. Byl to opravdu zážitek, a proto vám nyní popíšu svoje zkušenosti  a poznatky s projektem IT´S TIME TO HELP!
 
      V pondělí jsme se všichni (kromě Portugalců) sešli ve sborovně školy a obdarovali jsme ostatní  školy dárky z Hané - panenkou v hanáckém kroji a perníčky. A naše škola dostala různé knihy nebo výbornou čokoládu. Následně jsme se vydali na přerovský zámek, kde proběhlo slavnostní přivítání všech účastníků projektu. Odpoledne jsme strávili ve škole, kde jsme naši návštěvu seznámili  se školou a projekty našeho školního Ekotýmu. To všechno až do 16.30h, kdy každá rodina, která ubytovávala zahraniční studenty, si je odvezla domů.
 
     V úterý jsme vyrazili autobudem do Hostětína. Hostětín je eko vesnice. A my jsme se přiučili, jak se vyrábí mošt, jak funguje místní teplárna, která vytápí celou vesnici,  nebo jak se čistí voda za použití kořenové čističky. Po obědě jsme odjeli do Průmyslové školy v Otrokovicích, kde jsme mimo jiné měřili tlak vody, vzduchu a nebo nám ukázali pokus jménem "hořící ruce". V umytých rukou jsme drželi pěnu, která hořela, ale nepálila. Úterní program byl tak  nabitý,že jsme večer  nemohli únavou udržet oči.

     Středeční den jsme strávili ve škole a věnovali jsme se vodě. Bavili jsme se o tom, že je nutné s vodou šetřit, a že je nutné ji zbytečně neznečišťovat. Také jsme porovnávali  naše  poznatky a zkušenosti  se zkušnostmi našich přátel z jiných států. Každá země dostala  za úkol napsat, co se jim na prezentacích nejvíc líbilo a co je zaujalo.
 
     Ve čtvrtek ráno jsme odjeli vlakem z přerovského nádraží do Horky nad Moravou, kde jsme navštívili Sluňákov, což je místo, které  nabízí prožitky a poznání, které rozvíjejí uctivý vztah člověka k přírodě i k sobě samému. Ve Sluňákově se nám moc líbilo. Hráli jsme tu hry na téma voda, vyráběli jsme si vlastní čaj a nakonec nás průvodci provedli jejich obrovskou zahradou.  Viděli jsme i jejich uměle vytvořenou jeskyni. Po návratu do Přerova jsme se vrátili do školy, kde  se na večerním přátelském setkání sešli  naši hosté se všemi organizátory  a s rodiči, kteří ; projekt také podporovali. Večer zpříjemnili žáci ZŠ Trávník s tanečním, hudebním i pěveckým vystoupením. Příjemný večer zakončila diskotéka.
 
     V pátek jsme se vypravili opět vlakem do Olomouce. Navštívili jsem náměstí s orlojem, radnici a katedrálu. Byl to také poslední den našich společných zážitků a po obědě se naše  cesty rozešly. Zatímco my jsme se vraceli do Přerova, naši přátelé měli před sebou ještě dlouhou cestu domů.
 
     Na závěr bych chtěla říct, že původní obavy, které jsem před příjezdem zahraničních delegací měla, se v průběhu tohoto nabitého týdne rychle rozplynuly a já získala nové zkušenosti, zážitky, ale hlavně kamarády. Byl to skvělý týden.     
 
    Patrik Dreiseitl:
 

Ve čtvrtek jsme byli navštívit nízko energický dům Sluňákov. Bylo to tam zaměřené na ekologickou tématiku a elementy (živly). Elementy byly stanoviště, na kterých jsme museli něco udělat např.: oheň tak jsme museli rozdělat oheň a ohřát čaj a tak dále. Jak jsme chodili od elementu k elementu, tak jsem potkali loď, která sice nebyla na vodě ale byla z cihel. Potom jak jsme všechno prošli, tak jsme šli na oběd. Jak všichni dojedli, tak jsem už šli na vlak a jeli zpátky do Přerova šli jsme do školy a tam byla „párty“ vystupoval tam jeden deváťák.  Hrál na elektrické housle. první stupeň tam taky vystupoval i a druhý. Taky bylo tam jídlo, ale to není podstatné.

Jakub Mikeš:

Ve čtvrtek jsme navštívily nízkoenergetický dům Sluňákov. Exkurze byla zaměřená na přírodní elementy a ekologickou tematiku. O každém elementu jsme si vykládaly něco, čemu jsem nerozuměl (bylo to v angličtině). No vím však, že jsme dělaly různé aktivity třeba: hrály puzzle, házeli balónky, ukazovali cestu větru, navštívily Sluneční horu, atd. celé to působilo takovým zvláštním klidným dojmem. Nakonec jsme si říkaly, který element se nám nejvíc líbí a vysvětlovali proč.

10 rad