Mezinárodní projektové setkání v Lotyšsku

     Společně s ostatními partnery bylo opět připraveno dvanáct otázek na zpracování analýzy školy na téma školní prostředí a také evaluační online dotazník. Žáci ve spolupráci s učiteli vypracovali tuto analýzu, zpracovali ji formou prezentace a přeložili do anglického jazyka. Zároveň připravili a ověřili také aktivitu na téma školní prostředí a připravili ji pro návštěvu v Lotyšsku v angličtině.
 
     Setkání oficiálně probíhalo od 5. do 9. května 2015.  Naši školu reprezentoval tým ve složení ředitelka školy, 3 učitelky a 2 žákyně. V průběhu pětidenního setkání jsme se seznámili s lotyšskou školou a jejich systémem vzdělávání, navštívili jsme jejich vyučovací hodiny, porovnávali analýzy škol na téma školní prostředí a čerpali nové myšlenky a inspirace, které by bylo možné zrealizovat na naší škole. 
 
     Navštívili jsme národní park Térvetes Dabas Parks zaměřený na environmentální výuku, dřevěný hrad Térvetes Koka Pils, městské muzeum a další dvě školy.
 
     Prezentace, jak vypadalo setkání v Lotyšsku:  https://1drv.ms/1oDdxi1
 
 

Téma setkání: PROSTŘEDÍ ŠKOLY

Před návštěvou Lotyšska jsme si mysleli, že naše škola je hodně napřed v tom, co jsme dokázali zařídit a změnit na naší škole s naším Ekotýmem za tu dobu, co jsme členy projektu Ekoškola. Vidíme však, že máme ještě co dohánět. Nejvíce v tom, abychom o našich záměrech mít školu nejen hezkou, ale i ekologickou dávali zřetelněji najevo našemu zřizovateli městu Přerovu. Jsme moc rádi, že máme nové toalety, ale mrzí nás, že WC nemá dvojí splachování a tomu jsme možná mohli pomoci, kdyby jsme za Ekotým o to požádali.
Před odjezdem do Lotyšska jsme ve škole zpracovali prezentaci.
Prezentace, která odpovídá na otázky týkající se prostředí školy je ke stažení zde: https://1drv.ms/1oDdvqg
 

  V čem jsme se inspirovali 

Při návštěvě naší partnerské školy v Olaine jsme si uvědomili, že všechny věci, které bychom chtěli zavést do naší školy by vyžadovali velké finanční investice. Moc se nám například líbilo, že škola byla velmi prostorná a světlá. Je rozdělena do 3 oddělení podle věku dětí. Chodí sem téměř 800 žáků od 5 do 19 let.

Záviděli jsme jim velkou aulu, taneční sál na tréninky, divadelní sál, odpočinkové kouty na chodbách, dílny pro výuku pracovních činností, kde jsme viděli práce žáků ze dřeva. Mají také cvičnou kuchyňku, jako my. A navíc také posilovnu! Pro učitele mají také místnost, kde si můžou odpočinout v pohodlných křesílkách. V jejich škole také pracuje školní zubař a zdravotní  sestra.  Zaujala nás jednoduchost, praktičnost a sjednocenost výzdoby na závěsném systému.

Ve škole mají také předmět rukodělné činnosti, kde se dívky učí plést, háčkovat i šít, nebo vyrábět různé užitečné věci z papíru nebo starých materiálů. V čem jsou o hodně dál než my? Žáci a studenti můžou svoje výrobky prodávat přímo ve škole na trzích, a tak si vydělávat svoje první penízky. Umožňuje jim to registrace školy v neziskové organizaci Junior Achievement. Šlo by to nějak zařídit i u nás?

Naše delegace byla nadšena způsobem komunikace mezi žáky a jejich schopností zabavit se krátkými hrami a jinými činnostmi, do kterých nás velmi přirozeně zapojili.

A čím jsme se inspirovali od jednotlivých států?

Od Němců  jsme odkoukali, že mají na nástěnce služby na týden. Služba může dostat  J nebo L podle toho, jak si plní své úkoly. Na školní zahradě mají včelí úl a učí se o včelaření. Takové opylovače by jsme si na zahradě také přáli.

Finové mají jablečný sad a svá jablíčka, která jsou symbolem jejich města Lohja si i spotřebovávají a dělají z nich mošt i jiné věci. Fajn je i lednička pro žáky a pítka na chodbách.  O přestávkách můžou chodit ven.

Portugalci  mají pítko na vodu na zahradě,  což je v jejich teplém klimatu velmi důležité. Slaví den země jako celá škola a hrají tradiční hry. Ovocný sad mají také.

Lotyši, mimo jiné, mají ve škole svého psychologa, sociální pracovnici a také logopeda. Moc se nám líbil „školní strom“, kde jsou všichni učitelé a všichni žáci školy dohromady na fotografiích. Škola má již velkou tradici v účasti na mnoha projektech a je to vidět i na tom, jak dobrou mají informovanost na nástěnkách. Velmi nás zaujala výzdoba, kde řada výrobků byla z odpadového materiálu.

Postřehy žáků ze setkání

     Terka Mrázková a Verča Šejdová:
 

V pondělí jsme se vydaly vlakem do Prahy, odkud jsme poté letěly do Lotyšska. V Lotyšsku si nás na letišti vyzvedly rodiny. Bohužel jsme nebydlely spolu.

 Další den nás přivítal pan ředitel a žáci školy. Poté následovala prohlídka muzea o městě Olaine. Odpoledne proběhly prezentace o školách a prohlídka školy. Jejich škola se nám moc líbila (např. divadlo, jídelna, sál,...). Po ukončení programu ve škole jsme si domluvily se svými hostiteli výlet k moři.

Ve středu jsme vyrazili na celodenní výlet do národního parku Térvetes Dabas Parks. Národní park byl plný pohádkových skřítků a jejich domečků. Park je zaměřený na environmentální výuku dětí – a je oblíbeným místem rodinných výletů. 

Čtvrtek byl ve znamení práce. Každá škola odprezentovala ostatním výsledky své analýzy na téma „školní prostředí“. Na plakáty jsme stručně napsaly výsledky analýzy a plakáty jsme vyvěsily. Po namáhavé práci jsme hráli hry. Před odpoledním programem jsme vyrazily na studentský trh. Poslední částí programu byly týmové aktivity venku před školou a v blízkém parku. Večer nás pak žáci a učitelé pozvali na koncert ke Dni matek. Po koncertě jsme šli na bowling.

V pátek nás čekala prohlídka další ekoškoly v Jaunolanie. Po prohlídce školy jsme šli pěšky asi 4km zpátky do Olaine. Odpoledne nás čekala další prohlídka rusko-lotyšské školy. Odpoledne jsme se všichni sešli a hráli jsme hry.

Poslední společný den jsme strávili v hlavním městě Lotyšska – Rigy.

V neděli jsme se vydaly domů.

Moc se nám tu líbilo!! J